Kategorier
Kritisk tenkning Redaksjonelt

Leder 02/15 – Farvel tradisjonelle medier, hallo propaganda

Du er ganske naiv om du tror at det du leser i avisen eller ser på TV er virkeligheten. Det du får på papiret eller skjermen er nok snarere et bilde av virkeligheten formet av journalister, annonseavdelinger og medieeiere med sine politiske skylapper og ønske om klikk og inntekter.

Didrik Søderlind

Didrik Søderlind

Didrik Søderlind (f. 1971) er rådgiver i Human-Etisk Forbund og tidligere redaktør for Humanist
Didrik Søderlind

Latest posts by Didrik Søderlind (see all)

Fra 02/15.

Du er ganske naiv om du tror at det du leser i avisen eller ser på TV er virkeligheten. Det du får på papiret eller skjermen er nok snarere et bilde av virkeligheten formet av journalister, annonseavdelinger og medieeiere med sine politiske skylapper og ønske om klikk og inntekter.

Så nei, mediene er ikke nødvendigvis pålitelige. Men det finnes grader av pålitelighet.

Derfor er du enda mer naiv om du innbiller deg at alle informasjonskilder er like gode. Joda, tabloidenes morderflått, NRKs romkvinnesak og nettmedienes klikkhoreri gjør at vi mediebrukere fort blir kyniske. Og vil vi pynte på kynismen vår kan vi alltids påkalle postmodernismens dekonstruksjon av de store sannheter. Slik kan vi føle oss kloke og kritiske.

Denne kynismen er en farlig fristelse å falle for. For samtidig som vi mister tilliten til mediene, smuldrer de store informasjonskanalene opp. Dagsavisene får stadig mindre ressurser til å drive skikkelig journalistikk, og stadig færre unge mennesker ser på TV.

Til sammen skaper desillusjonerte mediebrukere og svekkede medier et tomrom. I dette nummeret setter Humanist søkelyset på noen av de som forsøker å fylle dette tomrommet.

Maren Sæbø skriver om hvordan TV-kanalen Visjon Norge lar Hanne Nabintu Herland bekrefte verdensbildet til de mest reaksjonære kristne miljøene. John Færseth skriver om hvordan russiske myndigheter bombarderer oss med propaganda forkledd som journalistikk. Mens Øystein Sørensen har sett på hvordan den Islamske Staten bruker moderne medier for å få unge mennesker på kroken.

Slik ser de ut, noen av de nye mediene som kjemper om vår oppmerksomhet og tillit i det vakuumet de gamle informasjonskanalene etterlot seg.

De gamle mediene var ikke perfekte. Men for å stjele en formulering fra Leonard Cohen: Vi kommer ikke til å like det som kommer etter NRK.

 

Last ned som:

ePUB – Mobi

I dette nummeret:

Ida Therese Johanesen:

Drømmen om et «rent» India – Hindunasjonalismens gjennombrudd.

Maren Sæbø:

Med palestinere som statister – Om Hanne Nabintu Herlands TV-serie Jerusalem.

Øyvind Strømmen:

Radikalerne ser mot aust – Korleis Russland vart eit antiglobalistisk fyrtårn.

John Færseth:

Putin-TV – Russlands postmoderne propagandaoffensiv.

Øystein Sørensen:

Apokalypsen som nettmagasin – Et essay om IS’ tidsskrift.

Aktuelle bøker:

«Gud er ikkje død» – Dea-Renate Husebø Miranda om Terry Eagletons Culture and the Death of God.

Reisen til det gåtefulle folket – Didrik Søderlind om Magnus Bärtås og Fredrik Ekmans Yezidier: En resessä.

Av Didrik Søderlind

Didrik Søderlind (f. 1971) er rådgiver i Human-Etisk Forbund og tidligere redaktør for Humanist